“ RUKA U RUCI” – uloga pedagoškog i personalnog asistenta u životu osoba sa smetnjama u razvoju
Share the post "“ RUKA U RUCI” – uloga pedagoškog i personalnog asistenta u životu osoba sa smetnjama u razvoju"
Projekat „Ruka u ruci“ je medijska inicijativa usmerena na informisanje javnosti o značaju personalnih i pedagoških asistenata u životima dece i osoba sa smetnjama u razvoju. Kroz serijal od 8 tekstualnih članaka, projekat će osvetliti ulogu ovih usluga u Kolubarskom okrugu, sa posebnim fokusom na potrebe dece, iskustva roditelja, obrazovne ustanove i izazove sa kojima se susreću asistenti.

Projekat će predstaviti lokalne primere dobre prakse, ali i ukazati na izazove u implementaciji ovih usluga u obrazovni i socijalni sistem. Jedan od značajnih primera je Osnovna škola „Mile Dubljević“ u Lajkovcu, koja je uvela uslugu pedagoškog asistenta, pre svega zahvaljujući angažovanju Udruženja „Bazi Mili“.
Udruženje “Bazi Mili” je pokrenulo inicijativu da se uvede pedagoški asistent za učenike sa smetnjama i invaliditetom u redovne škole, kao obavezno zanimanje. Njihovo istraživanje u redovnim osnovnim školama je pokazalo da 100% ispitanih prosvetnih radnika smatra da je neophodno uvesti pedagoškog asistenta jer je to pomoć i njima u radu sa učenikom sa smetnjama i invaliditetom koji ima IOP.
Nesumnjivo je da momentom omogućavanja usluge pedagoškog asistenta u redovnom obrazovanju neće nestati sve nejednakosti sa kojima se deca i mladi sa smetnjama u razvoju suočavaju, ali to predstavlja jedan od osnovnih preduslova za inkluzivno obrazovanje i jednak pristup sistemu obrazovanja na svim nivoima kao i preduslov za uključenost u zajednicu. Uspostavljanjem mogućnosti za ostvarivanje prava na obrazovanje bez diskriminacije i na osnovu jednakih mogućnosti prekinula bi se dugogodišnja praksa kršenja prava mladih sa invaliditetom i postupanja koja su u suprotnosti sa članom 24. Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom.
Da malo bliže pojasnimo pojmove personalni i pedagoški asistent.

Šta je personalna asistencija? (* CZUNS.ORG)
Nekim osobama sa invaliditetom može biti potrebna podrška ili personalna asistencija u svakodnevim aktivnostima da im se pomogne u savladavanju prepreka i da žive samostalnije. Ovo podrazumeva sve od povremene podrške do podrške od 24 sata u toku dana.
Ko je personalni asistent ?
Personalni asistent je pojedinac kojeg je unajmila osoba sa invaliditetom u svrhu
pružanja podrške u različitim aspektima svakodnevnog života – kao što je lična nega, kućni poslovi, asistencija u školi, fakultetu ili radnom mestu, vožnja, prevođenje i tako dalje. Ovi zadaci su prilagođeni pojedinačnim potrebama korisnika i određeni su od
strane korisnika. Posao personalnog asistenta ne zahteva uvek neke određene
kvalifikacije ili prethodno iskustvo i mogu da ga vrše ljudi različitih godina i porekla.
Ključni zahtev je da se mogući personalni asistent smatra odgovarajućim za posao od
strane korisnika. Najveća razlika između personalnog asistenta i negovatelja jeste u
tome da u slučaju personalne asistencije, uslugu određuje i njome upravlja korisnik
usluga direktno.

Pedagoški asistent je na „nivou ustanove“ i on bi pored podrške učenicima sa smetnjama u razvoju trebao da bude podrška i nastavnicima u školi, stručnim saradnicima, roditeljima itd. U udruženju “Bazi Mili” iz Lajkovca, koje se već izvesno vreme bavi ovim pitanjem, smatraju da samo obezbedjivanjem ličnog pratioca, deci sa smetnjama u razvoju, nije pružena ista mogućnost za kvalitetno obrazovanje. Takodje, stručna podrška je potrebna i nastavnom kadru koji radi sa učenicima sa smetnjama, zato bi trebalo da svaka redovna škola ima zaposlenog i defektologa na mestu pedagoškog asistenta za decu sa smetnjama u razvoju.
Detaljnije regulisanje uloge pedagoškog asistenta izvršeno je Pravilnikom o pedagoškom asistentu i andragoškom asistentu i u pomenutom pravilniku su razdvojeni pedagoški asistent za romsku decu i pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju. Ministarstvo prosvete u svojoj „bazi“ podataka nema razdvojene ove dve kategorije, te tako kada uđete na njihov sajt vi možete naći podatak o (zbirno) broju pedagoških asistenata u osnovnim školama. Podatak o broju pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u razvoju ne postoji. Pojedinačno škole koje imaju angažovane pedagoške asistente, kažu da su to pedagoški asistenti za romsku decu. Zaključak je da pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u razvoju ili uopšte nema u redovnim školama ili ih ima jako malo, toliko da je taj broj zanemarljiv.
Saradnja udruženja “Bazi Mili”sa OŠ“ Mile Dubljević“ u Lajkovcu za doprinos inkluzivnoj praksi nakon uvođenja usluge Ličnog pratioca, nastavljena je kroz projekat “Pedagoški asistenti za decu sa smetnjama u razvoju- obavezno zanimanje u inkluzivnoj školi“.
Nakon uspešnog uvođenja ovih usluga u lajkovačku osnovnu školu, predsednica udruženja “Bazi Mili” , Milica Nikolić, koja je i sama roditelj dečaka sa smetnjama u razvoju zaključuje:

„Moje dete ima autizam. Ima i ličnog pratioca. Ide u redovnu osnovnu školu. Škola ima pedagoga, psihologa, logopeda i defektologa, koji radi posao pedagoškog asistenta. Za uspehe mog dečaka, za angažovanje ličnog pratioca, kao i za angažovanje svih stručnjaka u školi, bila je potrebna izuzetna saradnja i velika borba. Nosile su je istrajnost, odlučnost i vera u neki bolji svet. Velika borba je pred svima nama: da svako dete u Srbiji ima jednake šanse u obrazovanju i u životu „
Ni u jednoj redovnoj školi u Srbiji ne postoji pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju, stručnjak stalno zaposlen u školi, koji bi pomagao i deci i nastavnicima tokom školovanja, dodala je ona. Škola u Lajkovcu je, kako je rečeno, jedina škola u Srbiji koja je odnedanvo, zajedničkim radom roditelja i direktorke, za stalno zaposlila defektologa-oligofrenologa koji obavlja posao pedagoškog asistenta.
Prema istraživanju, 100% ispitanika/nastavnika u redovnim školama smatra da je potrebno angažovanje pedagoškog asistenta za decu sa smetnjama u razvoju u njihovoj školi.
Saradnik za inkluzivno obrazovanje u Ministarstvu prosvete dr Stevan Nestorov rekao je da je resorno ministarstvo 2023. godine uputilo inicijativu da se u katalog zanimanja uvede i zanimanje pedagoški asistent. Kako kaže, očekuje da do 2026. godine 40 pedagoških asistenata bude zaposleno u školama koje za to ispunjavaju uslove.

