Medijska pismenost – Najbolji recept za zdrav stav

Medijska pismenost predstavlja prošireni koncept pismenosti koja uključuje mogućnost pristupa i analize medijskih poruka, kao i kreiranja, razmišljanja i preduzimanja akcija, koristeći moć informacija i komunikacije da bi se svet razumeo ili promenio.

Obrazovanje medijske pismenosti je proces koji se koristi za unapređenje medijske pismenosti, a namenjen je promovisanju svesti o uticaju medija i stvaranju aktivnog stava prema konzumiranju i stvaranju medija. Medijska pismenost u poslednje vreme sve više se uvodi kao deo nastavnog plana i programa u Srbiji i koristi pedagoški model zasnovan na upitima koji podstiču decu i mlade da postavljaju pitanja o onome što gledaju, čuju i čitaju.

Medijska pismenost pruža alate koji pomažu ljudima da razviju receptivne medijske sposobnosti za kritičku analizu poruka, nudi mogućnosti učenicima da prošire svoje iskustvo o medijima i pomaže im da razviju generativne sposobnosti da povećaju kreativne veštine u kreiranju sopstvenih medijskih poruka.

Kritičke analize mogu uključiti identifikaciju autora, svrhe i tačke gledišta, ispitivanje tehnika i žanrova, ispitivanje obrazaca medijskog predstavljanja i otkrivanje propagande, cenzure i pristrasnosti u programima. Upoznavanje pojma medijske pismenosti može istražiti kako strukturne karakteristike ( kao što je vlasništvo nad medijima ili model njihovog finansiranja) utiču na predstavljene informacije.

Kako je definisano u Osnovnim principima obrazovanja o medijskoj pismenosti  „svrha je da pomogne pojedincima svih uzrasta da razviju navike istraživanja i veštine izražavanja koje su im potrebne da budu kritički mislioci, efikasni komunikatori i aktivni građani u današnjem svetu .“

Medijsko opismenjavanje može početi u ranom detinjstvu razvijanjem pedagogije oko kritičnijeg razmišljanja i dublje analize i preispitivanja koncepata i tekstova. Kako učenici odrastaju, upotreba učenja o medijskoj pismenosti trebalo bi da ima uticaja na identifikaciju etičkih i tehničkih standarda u medijima, kao i na razumevanje kako su mediji povezani sa njihovim kognitivnim, društvenim i emocionalnim potrebama.

Medijski pismeni ljudi mogu vešto da kreiraju i proizvode medijske poruke, kako da pokažu razumevanje specifičnih kvaliteta svakog medija, tako i da kreiraju medije i učestvuju kao aktivni građani. Medijska pismenost se može posmatrati kao doprinos proširenoj konceptualizaciji pismenosti, tretirajući masovne medije, popularnu kulturu i digitalne medije kao nove tipove ‘tekstova’ koji zahtevaju analizu i evaluaciju. Transformisanjem procesa medijske potrošnje u aktivan i kritički proces, ljudi stiču veću svest o potencijalu lažnog predstavljanja i manipulacije i razumeju ulogu masovnih medija u konstruisanju pogleda na stvarnost.

Sticanje znanja o medijskoj pismenosti se ponekad predstavlja kao način za rešavanje negativnih dimenzija medija, uključujući medijsku manipulaciju, dezinformacije, rodne i rasne stereotipe i nasilje i zabrinutost zbog gubitka privatnosti, sajber maltretiranja i internet predatora. Izgradnjom znanja i kompetencija u korišćenju medija i tehnologije, obrazovanje o medijskoj pismenosti može pružiti vid zaštite deci i mladima pomažući im da donesu dobar izbor u svojim navikama potrošnje medija i obrascima korišćenja.

O pojmu i značaju medijske pismenosti razgovarali smo sa diplomiranom filološkinjom, profesorkom srpskog jezika i književnosti, Danijelom Petković.

( Emisiju možete poslušati ovde):

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Previous post Pao Twitter: Korisnici ne mogu da pristupe aplikaciji!
Next post Da li će Konstrakta ponovo da oduševi?