Radionica u okviru projekta „Pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju- obavezno zanimanje u inkluzivnoj školi“
Share the post "Radionica u okviru projekta „Pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju- obavezno zanimanje u inkluzivnoj školi“"
U OŠ „Mile Dubljević“ u Lajkovcu 30.septembra 2024 god održana je edukativna radionica u okviru projekta „Pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju- obavezno zanimanje u inkluzivnoj školi“.

Na edukativnoj radionici govorili su: Nikola Savić (Savetnik spoljni saradnik Ministarstva prosvete za inkluzivno obrazovanje) i Iva Jevtić (master pedagog) na temu: Roditelji i nastavnici kao akteri inkluzivne školske klime.
Predavanje u okviru radionice je bilo usmereno na značaj zajedničkog delovanja roditelja i nastavnika u stvaranju inkluzivne školske klime koja podržava sve učenike, posebno one iz socijalno nepodsticajnih grupa, decu sa smetnjama u razvoju, decu pripadnike nacionalnim manjinama, i druge učenike iz osetljivih društvenih zajednica. Sve u cilju unapredjenja kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja u zajednici.
Radionica je realizovana u okviru projekta „Prava deteta su ljudska prava“ koji podržava Delegacija Evropske unije, a sprovodi Užički centar za prava deteta i udruženje Bazi Mili.
Problem čijem rešenju se ovim projektom želi da doprinese je izostanak adekvatne podrške za učenike sa smetnjama u razvoju- nedostatak pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u razvoju u školama i visoko postavljeni kriterijumi za angažovanje istih- „Pravilnikom o uslovima i standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja“, čija se izmenu zagovara.
S toga se na radionici govorilo i o značaju i ulozi defektologa u inkluzivnom obrazovanju odnosno o svim ulogama koje bi defektolog trebalo da preuzima u inkluzivnoj školi, a koje se odnose na saradnju sa nastavnicima, roditeljima i učenicima.

Udruženje Bazi Mili je pokrenulo inicijativu da se uvede pedagoški asistent za učenike sa smetnjama i invaliditetom u redovne škole, kao obavezno zanimanje. Njihovo istraživanje u redovnim osnovnim školama je pokazalo da 100% ispitanih prosvetnih radnika smatra da je neophodno uvesti pedagoškog asistenta jer je to pomoć i njima u radu sa učenikom sa smetnjama i invaliditetom koji ima IOP. Više informacija o tom istraživanju možete pogledajti u pdf brošuri https://bazimili.org.rs/pedagoski-asistent-za-decu-sa-smetnjama-u-razvoju-obavezno-zanimanje-u-inkluzivnoj-skoli/
Nesumnjivo je da momentom omogućavanja usluge pedagoškog asistenta u redovnom obrazovanjune nestaće sve nejednakosti sa kojima se deca i mladi sa smetnjama u razvoju suočavaju, ali to predstavlja jedan od osnovnih preduslova za inkluzivno obrazovanje i jednak pristup sistemu obrazovanja na svim nivoima kao i preduslov za uključenost u zajednicu. Uspostavljanjem mogućnosti za ostvarivanja prava na obrazovanje bez diskriminacije i na osnovu jednakih mogućnosti prekinula bi se dugogodišnja praksa kršenja prava mladih sa invaliditetom i postupanja koja su u suprotnosti sa članom 24 Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom.

