Ruka u ruci – Pedagoški asistent u OŠ “Mile Dubljević” u Lajkovcu
Share the post "Ruka u ruci – Pedagoški asistent u OŠ “Mile Dubljević” u Lajkovcu"
Uvođenjem inkluzivnog obrazovanja omogućeno je da se deca sa smetnjama u razvoju upisuju u redovne osnovne škole, međutim, u praksi ne postoji dodatna obrazovna podrška ni za decu ni za nastavnike. Ni u jednoj redovnoj školi u Srbiji ne postoji pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju, stručnjak stalno zaposlen u školi, koji bi pomagao i deci sa SUR i nastavnicima tokom školovanja.

Osnovna škola “Mile Dubljević” u Lajkovcu, jedina je škola u Srbiji koja je, zajedničkim radom roditelja i direktorke, za stalno zaposlila defektologa-oligofrenologa koji obavlja posao pedagoškog asistenta.
Direktorka ove škole, Biljana Žujović kaže da je u njihovoj školi već više od dve godine zaposlen oligofrenolog koja je zadužena za rad sa decom sa smetnjama u razvoju. Rezultati su vidljivi, a atmosfera u školi, kolektivu i među decom mnogo bolja.
“Defektolog, u našem slučaju oligofrenolog je neka spona između nastavnika, roditelja, učenika i drugih roditelja. Trebalo je dosta rada i truda da roditelji i učenici prihvate činjenicu da mi imamo obavezu da pružimo jednake šanse svoj deci. Mi u tom pravcu delujemo i dalje se edukujemo. Smatram da smo za sada postigli cilj onoliko koliko smo mogli” – zaključila je ona.

Milica Nikolić, predsednica Udruženja “Bazi Mili”iz Lajkovca, koja je i pokrenula čitavu priču oko uvođenja pedagoških asistenata u škole, pre oko godinu dana podelila je sa nama informaciju o održanoj edukativnoj radionici u okviru projekta „Pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju- obavezno zanimanje u inkluzivnoj školi“održanoj u OŠ „Mile Dubljević“ u Lajkovcu. Na edukativnoj radionici govorili su: Nikola Savić, savetnik spoljni saradnik Ministarstva prosvete za inkluzivno obrazovanje i Iva Jevtić, master pedagog na temu “Roditelji i nastavnici kao akteri inkluzivne školske klime”.
Predavanje u okviru radionice bilo je usmereno na značaj zajedničkog delovanja roditelja i nastavnika u stvaranju inkluzivne školske klime koja podržava sve učenike, posebno one iz socijalno nepodsticajnih grupa, decu sa smetnjama u razvoju, decu pripadnike nacionalnih manjina i druge učenike iz osetljivih društvenih zajednica. Sve u cilju unapredjenja kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja u zajednici. Radionica je realizovana u okviru projekta „Prava deteta su ljudska prava“ koji podržava Delegacija Evropske unije, a sprovodi Užički centar za prava deteta i udruženje Bazi Mili.

“Problem čijem rešenju ovim projektom želimo da doprinesemo je izostanak adekvatne podrške za učenike sa smetnjama u razvoju- nedostatak pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u razvoju u školama i visoko postavljeni kriterijumi za angažovanje istih Pravilnikom o uslovima i standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja, čiju izmenu zagovaramo.
S toga smo tada na radionici govorili i o značaju i ulozi defektologa u inkluzivnom obrazovanju odnosno o svim ulogama koje bi defektolog trebalo da preuzima u inkluzivnoj školi, a koje se odnose na saradnju sa nastavnicima, roditeljima i učenicima.
Udruženje Bazi Mili je pokrenulo inicijativu da se uvede pedagoški asistent za učenike sa smetnjama i invaliditetom u redovne škole, kao obavezno zanimanje. Naše istraživanje u redovnim osnovnim školama je pokazalo da 100% ispitanih prosvetnih radnika smatra da je neophodno uvesti pedagoškog asistenta jer je to pomoć i njima u radu sa učenikom sa smetnjama i invaliditetom koji ima IOP. Nesumnjivo je da momentom omogućavanja usluge pedagoškog asistenta u redovnom obrazovanju neće nestati sve nejednakosti sa kojima se deca i mladi sa smetnjama u razvoju suočavaju, ali predstavlja jedan od osnovnih preduslova za inkluzivno obrazovanje i jednak pristup sistemu obrazovanja na svim nivoima kao i preduslov za uključenost u zajednicu. Uspostavljanjem mogućnosti za ostvarivanja prava na obrazovanje bez diskriminacije i na osnovu jednakih mogućnosti prekinula bi se dugogodišnja praksa kršenja prava mladih sa invaliditetom i postupanja koja su u suprotnosti sa članom 24. Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom” rekla je Nikolić.

