Usluga lični pratilac dece sa smetnjama u razvoju – Reč defektologa oligofrenologa

O ulozi ličnog pratioca deteta sa smetnjama u razvoju govorili smo mnogo puta do sada iz više uglova. Preneli smo iskustvva roditelja, učitelja, samih pratilaca, informisali o proceduri sa stanovišta Centra za socijalni rad…

Na ovu temu i o njenom značaju ovoga puta govori defektolog, oligofrenolog, Kristina Popović ujedno i razredni starešina odeljenja sedmog razreda OŠ „Mile Dubljević“ u Lajkovcu koje pohađa i dete sa smetnjama u razvoju.

„ Usluga ličnog pratioca nam je veoma značajna iz više razloga. Jedan od njih je olakšana komunikacija između deteta, nastavnika i roditelja, ali pre svega uloga ličnpog pratioca jeste da dete što bezbednije i samostalnije dođe od kuće do škole kao i zadovoljenje detetovih elementarnih životnih potreba  koje su različite i indivudalne za svako ponaosob. Te potrebe odnose se na  ishranu, kupovinu užine, odlazak u toalet, socijalizacija sa drugom decom, komunikacija sa nastavnicima, jer neka deca imaju razvijenu komunikaciju, dok je druga nemaju pa je u tom smislu lilčni pratilac posrednik.

Lični pratilac može da prisustvuje nastavi, ali ukoliko dete može samostalno da prati čas, da piše, da je verbalno i slično, onda pratilac nema obavezu da prisustvuje času, već dete može da čeka ispred učionice i da ga preuzme nakon časa, odvede na odmor ili do drugog kabineta.

Znači, ono što je važno naglasiti, lični pratilac nema ulogu da pomaže detetu u učenju. On mu može pomoći da pripremi materijal za rad, uzme odgovarajuću svesku, knjigu, ali za samo gradivo i prilagođavanje gradiva, materijala i ostalo, to ne obavlja lični pratilac. Može da pomogne u smislu ako treba nešto da se odštampa, dokupi, prenese informacija… Direktno učenje sa samim detetom jeste uloga pedagoškog asistenta, a to je nešto sasvim drugo. Pedagoški asistent je osoba koja je zaposlenaa u obrazovnoj ustanovi  i pripada školskom sistemu, dok se lični pratioci angažuju preko lokalne samouprave i Centra za socijalni rad“.

Krisatina dodaje da je pre uvođenja usluge ličnog pratioca bilo teško jer neka deca nisu mogla mnogo toga da isprate, da odrede koji je naredni predmet, šta im je potrebno za određeni čas, ne mogu da stignu da prepišu sa table i u smnislu prilagođavanja učiteljima i nastavnicima bilo je jako teško jer pored tog jednog deteta oni imaju i preko dvadesetoro druge dece.

Ona je još jednom istakla da lični pratilac nije neko ko treba da preuzme ulogu niti učitelja niti nastavnika  već da bude posrednik kako nastavnik ne bi morao tokom celog časa  da posvećuje pažnju samo tom jednom učeniku, već da detetu da zadatak koji će uz pomoć ličnog pratioca pokušati da reši kako bi on sa drugom decom odradio to što treba pa se onda ponovo vratio tom učeniku.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Previous post Udruženje Bazi Mili – Međunarodni dan osoba sa invaliditetom (VIDEO)
Next post Održana tribina „PRIJAVI – ZAUSTAVI“ PREPOZNAJMO, POMOZIMO!